آموزش ریاضیات و معادلات دیفرانسیل

ارائه مفاهیم معادلات دیفرانسیل و ریاضیات دانشگاهی و پایه به صورت ساده و قابل فهم و شفاف

آموزش ریاضیات و معادلات دیفرانسیل

ارائه مفاهیم معادلات دیفرانسیل و ریاضیات دانشگاهی و پایه به صورت ساده و قابل فهم و شفاف

در این سایت ما بر آن هستیم بتوانیم به بهترین وجه ممکن مفاهیم به ظاهر دشوار و معضل مباحث معادلات دیفرانسیل و ریاضیات پایه و دانشگاهی را برای دانشجویان و دانش آموزان حل و فصل نماییم تا درک کنند که این کوه عظیم مشکل به راحتی قابل حذف هست به شرطی که مفاهیم درک شود و ساده سازی مفاهیم صورت گیرد .

پیوندهای روزانه

معادلات دیفرانسیل چیست؟ قسمت سوم

يكشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۶، ۰۵:۰۴ ب.ظ
به نام خدا

در قسمتهای قبل به بررسی ساختارهای یک معادله پرداختیم در اینجا میخوام به صورت کلی معادلاتی را که میشناسیم را بررسی نمایم

دسته اول معادلات که همگی با آن آشنایی داریم معادلات یک مجهولی هستند که با نماد  0=(f(X نمایش میدهند و دسته دیگر معادلات یک مجهولی درجه دو هستند یعنی معادلاتی که توان مجهول 2 میباشد و با نماد 0 = (f(X2 نمایش داده میشود .

پاره ای دیگر از معادلات معادلاتی با دو مجهول x و y  میباشند و در معادله مورد نظر دو مجهول نمایان هستند که شکل نمایشی به صورت یک زوج مرتب با علامت f میباشد 0 = (f(x,y

 و این نوع معادله زمانی که توان دو مجهول x و y یک باشد معادله دومجهولی درجه یک و اگر توان آنها دو باشد معادله دو مجهولی درجه دو نام دارد.

نهایتا ما به نوع دیگری از معادلات برمیخوریم که در انها مجهول هایی داریم که در کنار آنها در عین اینکه ممکن است دارای توان باشند مشتقات انها نیز در معادله ظاهر شده باشد . یعنی ممکن است مشتقات اول و یا دوم این متغیر ها در معادله دیده شود به طور کلی میتوان گفت معادلاتی که در آنها تعداد متناهی از مشتقات متغیر وجود داشته باشد معادله دیفرانسیل میگوییم. در اینجا ذکر نکته ای حائز اهمیت است و اینکه در این معادلات معمولا دو نوع متغیر وجود دارد که اصطلاحا یکی وابسته و دیگری مستقل میباشد که در مطالب بعدی انها را شرح خواهیم داد.

شکل کلی معادله
۹۶/۰۷/۰۲
پیمان بهادرانی

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.