آموزش ریاضیات و معادلات دیفرانسیل

ارائه مفاهیم معادلات دیفرانسیل و ریاضیات دانشگاهی و پایه به صورت ساده و قابل فهم و شفاف

آموزش ریاضیات و معادلات دیفرانسیل

ارائه مفاهیم معادلات دیفرانسیل و ریاضیات دانشگاهی و پایه به صورت ساده و قابل فهم و شفاف

در این سایت ما بر آن هستیم بتوانیم به بهترین وجه ممکن مفاهیم به ظاهر دشوار و معضل مباحث معادلات دیفرانسیل و ریاضیات پایه و دانشگاهی را برای دانشجویان و دانش آموزان حل و فصل نماییم تا درک کنند که این کوه عظیم مشکل به راحتی قابل حذف هست به شرطی که مفاهیم درک شود و ساده سازی مفاهیم صورت گیرد .

پیوندهای روزانه

مقطع مخروطی چیست؟

چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۳۴ ق.ظ

قبل از هر چیز بهتر هست این سوال را از خود بپرسیم دانستن اشکال مخروطی و پیچیدگی این اشکال چه فایده ای برای ما خواهد داشت برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا با این اشکال بیشتر اشنا شویم 


قبل از هر چیز من به یکی از این کاربرد ها اشاره میکنم . ما میداینم که در مکانیک اجرام در حوزه اختر شناسی  و در مساله دو جسم، هر جسمی که تحت اثر گرانش جسمی دیگر قرار داشته باشد  در مسیری حرکت میکنه که قسمتی از یک مقطع مخروطیه حال ما لزوما برای بررسی اثرات گرانشی اجرام بر هم باید سطح اثر و دامنه شکل اثر را کاملا محاسبه نماییم 


در صورت کلی میتوان گفت مقاطع مخروطی عبارتند از منحنیهای دو بعدی که در اثر برخورد یک صفحه با مخروطی توخالی به وجود می آید.(معمولا دو مخروط که از راس به هم چسبیده اند و هم محورند به نمایش در می آیند). نمونه ای از این حالت در شکل زیر بیان شده است .


مقاطع مخروطی


بر حسب این که برخورد صفحه با مخروط ها  چگونه باشد اشکال زیر تولید می شود.


1- دایره(قرمز): صفحه برخوردی عمود بر محور مخروط باشد.
2-بیضی(زرد): زاویه برخورد صفحه مایل باشد و یک سطح محصور ایجاد نماید 
3- سهمی(آبی): صفحه برخوردی به صورت موازی با یال یا سطح جانبی مخروط باشد. در واقع سهمی مسیری باز است که فقط در یک مخروط ایجاد میشود.
4-هذلولی(سبز): زاویه برخورد صفحه به گونه ای باشد که دو مسیر باز در دو مخروط ایجاد شود. 

 این موارد بیان بسیار ساده از این اشکال فضایی مهم بوده اند که امیدوارم مفید بوده باشد در پست های بعدی هر یک از این موارد 4 گانه را به صورت کامل و شفاف و با بیان ساده بررسی خواهیم کرد تا به اهمیت وجود این اشکال در علوم پایه جدید پی ببرید .

۹۶/۰۷/۱۲
پیمان بهادرانی

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.